نسخه ی ارزان تر انسولین همولوگ توسط شرکت الی لیلی عرضه می شود

4مارس 2019- شرکت الی لیلی نوعی از انسولین همولوگ را با نصف قیمت نسخه ی فعلی برای کاهش فشارهای مالی و حمایت از برخی از بیماران عرضه خواهد نمود، با این حال یک گروه حمایت از مصرف کنندگان می گوید: به تغییرات بسیار بیشتری در قیمت این دارو نیاز است.

شرکت داروسازی الی لیلی روز دوشنبه اعلام کرد نوعی از انسولین Humalog را تحت عنوانInsulin Lispro  عرضه خواهد کرد که قیمت اولیه ی آن 50 درصد پایین تر از قیمت انسولینHumalog  فعلی است که هر بطری آن در حدود 275 دلار می باشد.این شرکت اعلام کرده است که در حال تلاش برای عرضه ی این انسولین در اسرع وقت است.

به گفته انجمن دیابت آمریکا، متوسط ​​قیمت انسولین از سال 2002 تا 2013 به میزان سه برابر افزایش یافته است. از آن به بعد نیز قیمت ها اغلب به میزان 10 درصد یا بیشتر در سال افزایش یافته است.

شرکت الی لیلی و سایر متخصصین دارویی از سوی معترضان برای افزایش قیمت محصولات خود مورد هدف قرار گرفته اند. آنها همچنین بطور مکرر توسط دولت بازخواست شده و رهبران شرکت های دارویی به کنگره ی آمریکا فراخوانده شده اند تا در مورد افزایش قیمت داروهایشان توضیح دهند.

دموکرات های مجلس همچنین اخیرا تحقیقاتی را در مورد شیوه های قیمت گذاری سه سازنده اصلی انسولین، شامل شرکت الی لیلی، آغاز کرده اند.

این شرکت ها اعلام کرده اند که توسعه محصولاتشان یک فرایند ریسکی و پرهزینه است و قیمت های آنها منعکس کننده این موضوع است. بعضی نیز اشاره کرده اند که در حالی که قیمت های اولیه ی آنها در حال افزایش است، قیمت خالص آنها پس از اعمال تخفیف ها نسبتا پایدار بوده است.

فهرست قیمت ها، همان قیمتهایی است که داروسازان ابتدا بر روی محصولاتشان نصب می کنند که به طور معمول با تخفیف هایی که به مدیران داروخانه ها داده می شود، کاهش می یابد. اما این قیمت اولیه نیز می تواند بیماران را بدون پوشش بیمه و یا کسانی که ابتدا باید خود پول دارو را پرداخت کنند و منتظر بمانند تا بیمه پول دارو را به آنها برگرداند، آسیب میرساند.

قیمت انسولین شرکت لیلی با تخفیف 137.35 دلار برای هر ویال یا 265.20 دلار برای پنج بسته قلم کوویک است. سخنگوی این شرکت گفت یک فرد معمولی در هر ماه از دو ویال استفاده می کند و هر بسته قلم انسولین می تواند برای یک ماه یا بیشتر استفاده شود.

بن واکنا، رییس گروه حمایت از بیماران برای داروهای مقرون به صرفه، گفته است که قیمت های پایین تری که هم اکنون اعلام شده است، هنوز هم زیاد است و این حرکت Lilly به "تنها کسری" از بیماران که به آن نیاز دارند، کمک خواهد کرد.

او نوشت: واضح است که کارتل انسولین پس از سال ها دریافت مبالغ هنگفت از فروش داروی حیاتی انسولین، اکنون تحت فشار است.

انسولین همولوگ الی لیلی 1.8 میلیارد دلار در ایالات متحده و حدود 3 میلیارد دلار در سراسر جهان در سال گذشته بفروش رسیده است.Vamil Divan، تحلیلگرCredit Suisse، در یک یادداشت تحقیقاتی اظهار داشت که حرکتلیلی به کاهش هزینه ی دارو برای بیمارانی که خود هزینه ی داروهایشان را می پردازند و همچنین کاهش فشار عمومی بر تولید کنندگان، کمک کرده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-03-lilly-cheaper-version-top-selling-insulin.html